از وبلاگ
مقالات

قیمت پلی استایرن انبساطی

مدیرسایت ۲۱ اردیبهشت ۹۶
دیدگاه ۰

قیمت پلی استایرن انبساطی

تحلیل یکی از مولفه های موثر بر قیمت پلی استایرن انبساطی :

دام انحصار در بازار محصولات پتروشیمی

دنیای اقتصاد: یکی از مطالبات عمده فعالان صنایع پایین دستی صنعت پتروشیمی کشور ما ایجاد فرآیندهایی برای کاهش نوسانات قیمت مواد اولیه مورد استفاده توسط این صنایع از جمله قیمت مواد اولیه  پلی استایرن انبساطی است.
به عقیده آنها، ماهیت قراردادهای شرکتهای پایین دستی به گونه ای است که امکان تغییر قیمت بعد از عقد قراردادهای معامله محصولات مختلف برای آنها وجود ندارد و این به آن معنا است که نوسانات افزایشی در قیمت مواد اولیه که بهای تولید را با روند صعودی مواجه می کند.
تنها یک نتیجه دارد و آن کاهش حاشیه سود برای محصولات نهایی است. این در شرایطی است که نوسانات قیمتی در مواد اولیه در سال های اخیر یکی از موضوعات مهم بازار بوده و تقریبا کنترل این نوسانات اگرچه با برنامه هایی همراه بوده اما همواره به سختی صورت گرفته است.
به تحلیل«دنیای اقتصاد» عوامل متعددی در این روند مداخله دارند؛ اما یکی از موضوعاتی که در این گزارش قابل بررسی است انحصاری بودن تولید در بخش پتروشیمی بالادستی است.
البته در مجموع نمی توان صنعت پتروشیمی را صنعتی انحصاری دانست؛ اما واقعیت آن است که تولید محصولات مختلف میتواند شرایط شبه انحصاری را به تصویر بکشد.

پلی استایرن انبساطی
پلی استایرن انبساطی

به عنوان مثال در کشور ما تولید محصولاتی همچون پی وی سی توسط ۴شرکت، دی اتیل هگزانول توسط یک مجتمع، پلی استایرن انبساطی از سوی دو مجتمع، پلی اتیلن سنگین دورانی از سوی دو مجتمع و پلی اتیلن سنگین لوله از سوی ۳ شرکت صورت می گیرد.
علاوه بر این پلی اتیلن سنگین ترفتالات بطری و نساجی، پلی اتیلن سبک خطی، پلی اتیلن اکستروژن، جوش شیرین، پلی پروپیلن شیمیایی و نساجی همگی با تعداد معدودی شرکت های پتروشیمی تولید می شوند.
به این ترتیب و بر اساس قوانین اقتصاد خرد باید گفت تولیدات اکثر محصولات –اگر نگوییم همه آنها – تحت شرایط انحصاری یا شبه انحصاری صورت می گیرد که این موضوع خطرات فراوانی را با خود به همراه دارد.
به عنوان مثال عدم تولید یک محصول از سوی یک شرکت به معنای قفل شدن عرضه آن در بازار و کمبودش است که می تواند به افزایش قیمت آن منجر شود و در نتیجه اثر خود را بر تولیدات پایین دستی خواهد گذاشت.
یا به عنوان مثال دیگر اگر شرایط اورهال مجتمع های پتروشیمی را به خاطر آوریم، با تعمیر و استراحت یک مجتمع تولیدی بهای ماده اولیه در آن بازار به سرعت رشد می کند.
توقف بارگیری، توقف خط تولید و هر بهانه ای که میزان تولید یک محصول را در یک مجتمع کاهش دهد به سرعت در بازار اثر می گذارد و به رشد سریع قیمت ها منتهی شود.
به عبارتی انحصار در تولید به سبک و سیاقی که در صنعت پتروشیمی ایران دیده می شود اولین اثر خود را در بخش مصرف ظاهر می کند و فشاری بر دوش بخش پایین دستی صنعت وارد می آورد.
در این میان کارشناسان می گویند برای عبور از این شرایط باید زمینه های رقابتی شدن تولید فراهم شود. این رقابت از سه جنبه قابلیت بررسی دارد؛ نخست آنکه مجتمع های تولیدی قابلیت تولید گریدهای مختلف را پیدا کنند که البته این موضوع چندان جای کار ندارد؛ مگر با ایجاد زیرساخت های تولید و فراهم سازی مقدمات در بدنه صنعت، دوم فراهم سازی زمینه های  رقابت با تولیدکنندگان خارجی و به عبارتی واردات مواد اولیه مورد نیاز بازار که کمبودهای صنایع پایین دستی را در شرایط مختلف تامین کند و سوم ایجاد زمینه های حضور سرمایه گذاران جدید اعم از داخلی و خارجی برای ایجاد شرایط تولید در محصولات و گروه های مختلف کالایی مورد نیاز کشور.

قیمت پلی استایرن انبساطی
قیمت پلی استایرن انبساطی
قیمت پلی استایرن انبساطی
قیمت پلی استایرن انبساطی
دیدگاه‌های کاربران

خواهشمندیم برای فرستادن دیدگاه، وارد حساب کاربری خود شوید.

مقالاتمرتبط